zondag 29 september 2013

Knubbe gaat naar school, Annabelle krijgt een kroon en juf Sara leert tellen in het Bulgaars

De jongste leerlingen zedenleer worden nog steeds vergezeld door Knubbe de beer. Ze gingen aan de slag met verfflesjes en leerden een beer tekenen in verschillende stappen. Op een stukje mica mochten ze hun mooiste beer opnieuw tekenen met een alcoholstift. Dit kleurig geheel wordt het voorblad van onze zedenleermap.






 Knubbe heeft nu ook zijn eigen tas waar het prentenboek, de CD en de lesjesmap van Sara in zitten. Als de tas mee is naar school zal Knubbe een rol spelen tijdens de les.
We weten ondertussen dat Knubbe in het eerste leerjaar zit. Hij volgt zedenleer en zijn vriendinnetje Froezel volgt katholieke godsdienst. Hij vindt het maar raar dat ze gescheiden worden, maar gelukkig zijn de juffen lief en kunnen ze nadien bijpraten over wat ze in de klas deden. Ze blijven vooral voor altijd allerbeste vrienden, ook al zitten ze niet altijd samen.
Volgende week is het lerarendag en zullen we leren dat niet iedereen op dezelfde manier naar school kan gaan. Deze week dachten we ook al aan de lerarendag, maar we verklappen nog niet waarvoor dit alles zal dienen: 





De leerlingen uit de klassen Warhol en Calder werkten met het verhaal 'Een kroontje voor Annabelle'. Het gaat over talenten, maar ook over vriendschap en liefde kunnen delen met elkaar. Het was niet zo gemakkelijk, dus probeerden we vooral door tekeningen te onthouden waarover het verhaal gaat. 






De oudste leerlingen zitten in de klassen Permeke en Van Eyck. Aan de hand van kranten en tijdschriften zochten zij de eerste week woorden die bij hen pasten. Het bleek niet zo gemakkelijk te zijn. Die woorden moesten dan gebruikt worden om een tekstje te schrijven over zichzelf. Sommige leerlingen gingen er echt voor en maakten hele mooie teksten met bijhorende tekening. 


De meeste kinderen in de klas kunnen goed tot heel goed Nederlands spreken. Zij gaan al langer naar de Toverberg en toch wordt er constant Bulgaars gesproken in de klas. We hebben nu de afspraak dat er enkel Bulgaars wordt gesproken als er iets moet vertaald worden voor de nieuwe leerlingen die nog maar pas in BelgiĆ« wonen. 
Vrijdag werd er wel in het Bulgaars op het bord geschreven. Volgende week is het lerarendag en naar aanleiding daarvan speelden we een spel. We bespraken wat kinderen op school leren en ik leerde de kinderen in het Italiaans tellen. Iedereen uit deze klas praat Bulgaars, behalve ik, de juf zelf, dus mochten zij mij leren tellen in het Bulgaars. Niet simpel, neem het van mij aan en sommige letters worden gewoon compleet anders uitgesproken. 



We zetten ook onze juf en meester even in de bloemetjes. In de bloemblaadjes schrijven we wat we leuk vinden aan hen en in het hartje van de bloem schrijven we wat er leuk is aan school. 




Geen opmerkingen: